OJHUNG
Polo Madhurâ pajhat soghi kalabân kabhuḍhâjân-kabhuḍâjhânnèpon. Nangèng cè’ èmanna, sa’at samangkèn ampon rempèk ghumbing, ngalotor ghân sasowèp amarghâ bânnya’na kabhuḍhâjân-kabhuḍhâjân manca sè ampon maso’ ḍâ’ Madhurâ. Sa’at samangkèn bânnya’ orèng Madhurâ kong-langkong para ngangoḍâdhân ampon ta’ ngaghâli otâbâèpon ta’ onèng jhughân ta’ parduli ḍâ’ kabhuḍhâjân Madhurâ amarghâ ampon kasemsem, ghumeccer ḍâ’ kabhuḍhâjân manca sè ampon ta’sorop otabâèpon ta’ cocok sareng tèn-atènna orèng Madhura.
(Foto Ojhung neng Dhisa Topotè Lao’ Kacamadhân Topotè Songennep)
Sala sèttong kabhuḍhâjân sè bâḍâ neng Madhurâ kong-langkong neng Songennep èngghi kaḍinto kabhuḍhâjân ojhung. Bâḍâ sè nyambhât sennè tradisi ojhung. Asal mowasal bâḍâna sennè tradisi ojhung èngghi ka’ḍinto è jhâman ḍhimèn nalèka neng Kacamadhân Topotè Kabupaten Songennep katèbhânan nèmor sè cè’ abiddhâ (kemarau panjang) sè kantos andhâddhiyâghi somor-somor taḍâ’ aèngnga otabâ ngorangè sombherrèpon. Kabâḍâ’ân sè saka’ḍinto nombuwâghi rassa kobâtèr mongghu maghârsarè’èpon. Amarghâ manabi kakorangan aèng, maghârsarè ta’ bisa kaangghuy men-tamennan otabâ atanè, akadhi namen jhâghung sareng salaènnèpon. Pramèla, maghârsarè pas mabâḍâ rokadhân/ salameddhân sè aropa upacara ritual èngghi ka’ḍinto ojhung, sè tojjhuwânnèpon kaangghuy ngarep tor nyo’on ḍâ’ Ghustè Allah nyopprè èparèngè toronna ojhân.
Ojhung èngghi ka’ḍinto ḍuwâ’ orèng
lakè’ sè aperrang/ atanḍing kalabân aghuna’aghi lo-palo/ kol-pokol sè è èbhâḍhi
ḍâri manjhâlin (rotan) tor èèrèngè sareng tabbhuwân okol tor kèjhung.
Lo-palo kasebbhut ampon èsaḍiyâ’aghi sareng panitia. Orèng sè aojhung ta’
kèngèng abhâkta lo-palo dhibi’. Ḍâlem sennè tradisi ojhung bâḍâ sèttong
orèng sè ngator otabâ ngalang orèng sè aojhung èngghi ka’ḍinto sè èsambhât
kalabân bhubhuto (wasit). Orèng sè aojhung ngaghem bhukot neng sèraèpon
sè èbhâḍhi ḍâri karong (kain goni) sè è ḍâlemmèpon èparèngè jhâlingè kaangghuy
mabhângon tor makowat bhukot kasebbhut. Bhukot maksottèpon kaangghuy ngaḍḍhângè
sèra ḍâri pokolannèpon moso. Neng astaèpon kantos lengngen kacèrrèpon èbhundhu’
otabâ èparèngè sarong sè tojjhuwânnèpon kaangghuy nangkès pokolannèpon moso.
Dhinèng gher-ogher otabâ atorannèpon
ḍâlem ojhung èngghi ka’ḍinto; Sè kapèng sèttong sabellunnèpon amaèn ojhung,
orèng sè amaèna èghânḍhing langkong ḍhimèn. Maksottèpon èghânḍhing èngghi ka’ḍinto
tèngghina otabâ rajâna orèngnga èghânḍhing/ èokor, kodhu samè. Manabi
atèngghiyân sèttong, ta’ dhâddhi aojhung. Nangèng manabi sè akènè’an bângal tor
samè saroju’, èterrossaghi aojhung. Parkara sè saka’ḍinto nanḍhâ’aghi jhâ’ è ḍâlem
ojhung ka’ḍinto taḍâ’ paksa’an ḍâri pasèra’a bisaos. Orèng sè aojhung ka’ḍinto
pajhât kasokanna otabâ kakencengnganna dhibi’. Sè kapèng ḍuwâ’, padhâ/ sokoèpon
sè amaèn ta’ kèngèng nèddhâ’ otabâ lèbât ḍâri ellen/ ghâris tengnga. Sè kapèng
tello’, padhâ/ soko kangan kodhu bâḍâ è aḍâ’, ta’ kèngèng sè kacèr bâḍâ è aḍâ’.
Orèng sè aojhung ka’ḍinto salaèn ngaddhu kajunèlan nyopprè ta’
ècapo’ pokolannèpon moso jhughan ngaddhu tegghuna kolè’. Pramèla, ḍâlem ojhung
ka’ḍinto, orèng sè aojhungâ ta’ bhâi-bhâi. Sadhâjâna samè asaḍiyâ tor asarat ḍâ’
kyaè otabâ ḍhukon, nyarè kategghuwân tor asarat nyopprè abâ’na èparèngè jhâjâ
sareng Allah. Dhinèng sè èyangghep mennang ḍâlem amaèn ojhung èngghi ka’ḍinto
sè ta’ ècapo’ pokol tor taḍâ’ lampaddhâ pokolan akadhi loka tor bâling otabâ sè
ècapo’na asakonè’an ḍâri moso. Ècapo’na pokol otabâ loka sè èbitong namong loka
neng bagiyân tengnga/ bâlikat sareng bagiyân ḍâḍâ tor bhâu. Loka sè ghâḍuwân nilai
tèngghi mogghu moso èngghi ka’ḍinto loka bâgiyân bâlikat otabâ tengnga. Dhinèng loka neng lengngen ta’ èbitong. Nangèng
manabi è ḍâlem ojhung sala sèttong sè amaèn lo-paloèpon bâḍâ sè ghâgghâr, orèng
kasebbhut èangghep kala sanaos ta’ ècapo’ sama sakalè tor sanaos mosoèpon bânnya’ ècapo’na otabâ bânnya’
lokaèpon.
Saamponna lastarè aojhung, sè kaḍuwâ
asalaman sè nanḍhâ’aghi jhâ’ ḍâlem ojhung ka’ḍinto taḍâ’ panggghâliyân/atè
pegghel ḍâ’ moso. Nangèng sè kala loḍhâng pangghâliyân, narèma kakala’annèpon
tor ngormat ḍâ’ moso sè mennang. Parkara sè saka’ḍinto sorop/ cocok sareng
ma’na pasemmon/ filosofièpon, èngghi ka’ḍinto ojhung sè lo-paloèpon/ kol-pokollèpon
ḍâri manjhâlin sè ghâḍuwân maksod èngghi
ka’ḍinto; ojhung artè’èpon ujung. Manjhâlin
artè’èpon menjalin. Manabi èrangkep ma’na/ artè passemmon
sè ḍâḍuwâ’ èngghi ka’ḍinto ujung-ujungnya saling menjalin
hubungan sè saè. Sanaos ampon amoso nalèka aojhung, samè anapso otabâ
pegghel, nangèng sa’amponna lastarè amaèn ojhung sè kaḍuwâ taḍâ’ rassa pegghel
otabâ ta’ narèma. Ma’na filosofièpon sè laèn èngghi ka’ḍinto ghâḍhuwân
maksod tor pangarep ḍâ’ sadhâjâ para ngangoḍâdhân nyopprè kowat, bângal, ta’
nyorot ḍâlem gaḍhebbhi moso tor jhâlânnèpon kaoḍi’ân jhughân ta’ ghâmpang
pegghâ’ pangarep (putus asa) kaangghuy ngaḍhebbhi sadhâjâ alangan/
rintangan tor paè’ manèssa kaoḍi’ân.
Ojhung kantos sa’at samangkèn tep-tep èpèyara, èpertè tor
èlampa’aghi sareng maghârsarè Madhurâ kong-langkong neng Kacamadhân Topotè
Kabupatèn Songennep. Biyâsaèpon èlampa’aghi ojhung nalèka è
pongkasan-pongkasannèpon mosèm nèmor otabâèpon para’ mosèm nèmbhârâ’ sè
tojjhuwânnèpon tep-tep samè akadhi ḍhimèn èngghi ka’ḍinto nyo’on ḍâ’ Ghustè
Allah ḍâtengnga tor lancarra ojhân nyopprè tanè bisa maḍâteng hasèl kalabân
saè. Tojjhuwânnèon sè laèn èngghi ka’ḍinto mènangka panglèpor mogghu
maghârsarè. Ojhung biyâsaèpon èlampa’aghi sanèyap arè Salasa salastrèna
asar kantos para’ magzrib tor sè ngoladhi kodhu ngobângè karcès (tiket
masuk).
Ka Sorbhâjâ
lèbât Taratè
Lamon ampas
ampassa pathè
Bhuḍhâjâ
Madhurâ torè pertè
Jhâ’ pas dhina
nyopprè tep-tep saè
Arè Satto mellè ghulâ
Kalepponna kaleppon Ghâppora
Saka’ḍinto tolèsan bhâdhân kaulâ
Korang langkongngèpon nyo’on sapora
Sè dhâddhi sombher (referensi) ḍâlem nolès ghâncaran ka'ḍinto:
1. Moh. Taufik (Budayawan Madura)
2. Buku: Lèbur! Seni Musik dan Pertunjukan dalam Masyarakat Madura (Helene Bouvier)
3. Para seppo è Kacamadhân Topotè Songennep
Sejarah Kerapan Sapi èyatorè pècè' è ka'ḍinto!
Saè pa'
BalasHapus