PEMBELAJARAN PEMBIASAAN
AGHUNA’AGHI BHÂSA MADHURÂ NENG SAKOLA’AN
HARWIYANTO
Bhâsa Madhurâ aropa’aghi bahasa ibu mongghu maghârsarè Madhurâ. Sè èmaksod bahasa ibu èngghi ka’ḍinto bhâsa sè kabidhân èkaonèngè, èkaollè, tor èyaghem/èyangghuy sareng orèng Madhurâ ḍâlem aḍhâ-kanḍhâ, tor-mator ḍâ’ sè langkong seppo, tor aḍhâbu ḍâ’ sè langkong anom. Orèng Madhurâ bânnya’ sè nyebbhut Bhâsa Madhurâ kalabân sambhâdhân bhâsa sangkolan (bhâsa sangkolanna embu’), amarghâ bhâsa Madhurâ aropa’aghi bhâsa sè èparèngngaghi rèng seppo ḍâ’ ana’ poto. Bhâsa Madhurâ tamaso’ bhâsa sè rajâ kapèng tello’ sa’amponna Bhâsa Jhâbâ sareng Bhâsa Sondhâ, amarghâ Bhâsa Madhurâ bâḍâ onḍhâghânnèpon tor panotor otabâ sè aghuna’agi Bhâsa Madhurâ bânnya’ tor bâḍâ è man-ka’ḍimman kennengngan, akadhi neng Jhâbâ, Kalimantan, Jakarta, Sorbhâjâ tor salaènnèpon.
Anḍhâsar ḍâri jhâjhârbâ’ân è attas, maghârsarè madhurâ tamaso’
ngangoḍâdhân kodhuna ngembhâng bhâko, bhunga kalabân bâḍâna Bhasa Madhurâ tor kodhuna
ngopènè otabâ mertè bhâsa sangkolan ka’ḍinto. Nangèng kanyata’an sè bâḍâ sa’at
samangkèn bânnya’ ngangoḍâdhân tamaso’ rèd-morèd neng Madhurâ sè ampon korang
lèbur tor bâḍâ sè ampon ta’ poron ka’angghuy aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ kalabân
cem-macem sabâb/ alasan, èantaraèpon; toḍus, ta’ gaul, Bhâsa Madhurâ bhâsana
orèng dhisa, kurang ngetren, kuno, bânnè bhâsa jaman now, sareng samcemmèpon. Manabi ampon saka’ḍinto
kabâḍâ’ânnèpon kobâtèr è bingkèng arè Bhâsa Madhurâ bhâkal èlang sèrna mosna amarghâ
ampon taḍâ’ sè aghuna’aghi. Unesco nyebbhuttaghi langkong ḍâri 6000 bhâsa
dâèrah neng dhunnya sè ampon saparo ḍâri ghungghung (jumla) kasebbhut para’ mosna’a/èlanga
amarghâ ampon ngabidhi èdhingghâl sareng panotorrèpon/ sè aghuna’aghi. Malar
Moghâ Bhâsa Madhurâ ta’ tamaso’ ḍâ’ jumla kasebbhut.
Kalabân terbi’na Pergub No. 19 Taon 2014 sè awâjibbhâghi Bhâsa
Dâèrah (Bhâsa Madhurâ manabi neng Madhurâ) èbulângngaghi neng sakola’an ngabidhi
SD kantos SMA/SMK/MA sareng sè sadhârâjhâd aropa’aghi sèttong paparèng sè
wâjib èsokkorè mongghu maghârsarè Madhurâ. Amarghâ kalabân bâḍâna Pergub
kasebbhut bisa dhâddhi sala sèttong tarèka ka’angghuy ngopènè tor majhurbhu
Bhâsa Madhurâ sanaos kantos sa’at samangkèn salagghi’ bâḍâ sakola’an-sakola’an
sè ghi’ abâk cengkal ta’ ngalampa’aghi èssè’èpon Pergub kasebbhut èngghi ka’ḍinto
ta’ èbulângngaghi neng sakola’annèpon. Bâḍâ jhughân sè èbulângngaghi nangèng
namong saejjhâm, ta’ ngèrèng ponapa sè ampon ètantowaghi èngghi ka’ḍinto palèng
sakonè’ ḍuejjhâm pangajhârân ḍâlem samènggu.
Manabi bâḍâ sakola’an sè kadhi ka’ḍinto ampon jhârna’ jhâ’ ta’
ngalampa’aghi saloka neng Bhâsa Madhurâ sè monyèna "Bhupa’ Bhâbhu’
Ghuru Rato".
Nangèng kanyata’an sè bâḍâ sanaos Bhâsa Madhurâ samangkèn ampon
èbulângngaghi neng sakola’an ngabidhi SD kantos SMA ghi’ bânnya’ rèd-morèd, saè
sè ampon kalowar/lulus otabâ sè salagghi’ asakola, ta’ onèng aghuna’aghi Bhâsa
Madhurâ sè lerres tor saè sè sorop kalabân gher-ogher onḍhâgghâ bhâsa. Bânnya’
ngangoḍâdhân sè ta’ onèng abhâsa, sala aghuna’aghi onḍhâgghâ bhâsa, sareng
samacemmèpon. Kaḍhâng ḍâ’ sè langkong seppo ta’ abhâsa, kaḍhâng abhâsa ḍâ’
abâ’na dhibi’. Ompamaèpon; Kaulâ ḍâri kantin aḍhâ’âr, Nyo’ona èdhi kaulâ asennèya, Pa’, Kaulâ ta’
mèyarsa berta/pengumuman, Panjhennengngan ghâḍhuwân steples kaulâ ngènjhâma,
Ampon palèmana, Bu?, Compo’na sampèyan è ka’ḍimma? Mayu’ noro’a sèngko’
abherri’â tugas ka pa’ ghuru. Ḍâlem
ra-okara kasebbhut oca’ aḍhâ’âr, asennèya, mèyarsa kalèro amarghâ
ca’-oca’ kasebbhut tamaso’ onḍhâk tèngghi. Onḍhâk tèngghi ḍâlem gher-ogher
aghuna’aghi onḍhâgghâ bhâsa Madhurâ ta’ kèngèng èyaghem ḍâ’ abâ’ dhibi’,
nangèng manabi ḍâ’ abâ’ dhibi’ kodhuna ngaghem onḍhâk tengnga èngghi ka’ḍinto neḍḍhâ,
abhânyo, mèreng. Oca’ ghâḍhuwân, palèmana, compo’ kalèro
amarghâ onḍhâk tengnga ta’ kèngèng èyaghem ḍâ’ orèng laèn sè langkong seppo sè
kodhu èbhâsaè tor èhormadhi. Masthèna ca’-oca’ kasebbhut èghântè onḍhâk tèngghi
èngghi ka’ḍinto ngaghungè, bhubhârâ, dhâlemma/ kalongghuwânna. Saka’ḍinto
jhughân oca’ ngènjhâma ka’ḍinto kalèro amarghâ ta’ abhâsa ḍâ’ sè
langkong seppo, masthèna ngaghem oca’ nyambhudhâ. Jhughân oca’ makompola
kalèro amarghâ sè èka-ḍhâkanḍhâ ghuru, masthèna aghuna’aghi oca’ ngatorraghiyâ.
Èstowèpon bânnè namong rèd-morèd
sè ta’ onèng tor kaḍhâng kalèro aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ, nangèng sanaos rèng
seppo bâḍâ sè ghi’ sala aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ.
Para ngangoḍâdhân/rèd-morèd ta’ onèng aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ sè lerres
tor saè amarghâ pan-saponapan sabâb, èyantaraèpon; sè kapèng sèttong, para rèng
seppo neng po’-compo’ ampon korang parduli ḍâ’ Bhâsa Madhurâ, èngghi ka’ḍinto
ampon ta’ abulângngaghi tor ta’ mabiyâsa pottra-pottrè’èpon aghuna’aghi Bhâsa
Madhurâ. Orèng seppo ampon mabiyâsa pottra-pottrè’èpon aghuna’aghi Bhâsa Inḍonèsia,
mala bânnya’ sè ampon mangèrèng kursus pottra-pottrè’èpon ḍâ’ bhâsa manca/bahasa
asing. Bhâsa Indonèsia jhughân bhâsa manca bânnè ta’ parlo èbulângngaghi
tor èkaonèngè sareng na’-kana’, nangèng ta’ kodhu ngabuḍiyâghi Bhâsa Madhurâ sè aropa
bhâsana dhibi’. Sè kapèng ḍuwâ’ sabâgiyân na’-kana’ oḍi’ neng sakobhengnga
orèng sè ta’ aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ/faktor lingkungan. Ompamaèpon oḍi’
neng sakobhengnga perumahan, neng perumahan bânnya’ jhughân orèng ḍâri lowar
Madhurâ sè apo’-compo’. Manabi kadhi kaḍinto tanto ampon bânnya’ sè ta’
aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ, mèlaèpon na’-kana’ sè oḍi’ neng sakobhengnga
perumahan ta’ onèng abhâsa Madhurâ sè lerres tor saè. Sè kapèng tello’, bâḍâna
kabuḍâjân manca sè maso’ ḍâ’ Madhurâ, saè anglèbâdhi tv, internèt sareng
samcemmèpon kantos andhâddhiyâghi na’-kana’ Madhurâ korang lèbur ḍâ’ bhâsana
dhibi’. Sè kapèng empa’, pangajhârân
Bhâsa Madhurâ neng sakola’an èbulângngaghi namong ka’angghuy nekkanè tor
nyokobhi Pergub sè sè bâḍâ. Ghuruna sabâḍâna jhughân. Ta’ mèkkèrè hasèlla kadhi
ponapa sa’amponna èbulângngaghi Bhâsa Madhurâ.
Para maos kong-langkong ghuru Bhâsa Madhurâ, pajhât lerres
pan-saponapan ḍhâbu ḍâri sabâgiyân orèng sè anyata’aghi, na’-kana’ ta’ onèng
abhâsa Madhurâ sè lerres tor saè bânnè namong ghuru Bhâsa Madhurâna sè sala.
Nangèng bânnya’ sabâb, akadhi sè ampon ka’ator è attas. Laèn ḍâri ka’ḍinto,
maghârsarè (salaèn ghuru Bhâsa Madhurâ) ghâḍhuwân angghebbhân tor pamagghi hasèl
ta’ hasèlla pangajhârân Bhâsa Madhurâ neng sakola’an salaèn ètèngalè ḍâri
tèngka lako/ tatakramaèpon jhughân ètèngalè ḍâri bhâsaèpon. Manabi na’-kana’
sa’amponna kalowar asakola ta’ onèng abhâsa Madhurâ sè lerres tor saè tanto sè
èsala’aghi ghuru Bhâsa Madhurâna, èyangghep pangajhârân Bhâsa Madhurâ neng
sakola’an taḍâ’ hasèlla tor ta’ aghuna. Orèng pas aḍhâbu, "Ma’ cè’
cangkolangnga na’-kana’ jârèya, ta’ tao abhâsa. Apa ghunana ajhâr Bhâsa Madhurâ
è sakola’anna, sapa ghuruna?" Nangèng
manabi na’-kana’ kalowar asakola ampon junèl abhâsa Madhurâ tanto pangajhârân Bhâsa
Madhurâ neng sakola’an èyangghep aghuna/ berhasil.
Pramèla ḍâri ka’ḍinto, sadhâjâ ghuru sè molangngaghi Bhâsa Madhurâ
neng sakola’an tanto kodhu ongghu-ongghu ngaghâli otabâèpon mèkkèrè kadhi
ponapa tarèkaèpon nyopprè pangajhârân Bhâsa Madhurâ èsambhât aghuna/ berhasil
sareng maghârsarè. Kodhu ongghu-ongghu ma’andhreng maloros nèyat ka’angghuy
majhurbhu Bhâsa Madhurâ. ca’èpon rèng Madhurâ, "San-mèsan bâcca manḍi
sakalè." Rè-karè jhumenneng tor ngastanè Bhâsa Madhurâ ngèrèng jhâ’
sa-ngasaè, jhâ’ ghung-nangghung, pasèpa’ sakalè. Serrèng bhâdhân kaulâ mator
ngèngèngè kamalaradhân ka’angghuy ngajhârrâghi onḍhâgghâ bhâsa neng sakola’an
tor nyo’on pamangghi neng pan-saponapan papangghiyân akadhi workshoop sè
èlampa’aghi neng provinsi. Nangèng taḍâ’ jâwâbhân sè mamasthè kadhi ponapa tarèkaèpon
ka’angghuy majunèl morèd aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ. Jâwâbhânnèpon masthè akadhi
biyâsa-biyâsaèpon, akadhi ngalampa’aghi mètode simulasi, bermain peran, pendekatan
Modeling
The Way (abhâḍhi conto praktèk), malerres tor aghuna’aghi media sè
makapèncot ka’angghuy ajhâr ḍâ’ morèd, sareng samcemmèpon.
Bâḍâ sèttong tarèka sè mètorot pamangghi bhâdhân kaulâ saè tor bisa
dhâddhi lantaran ka’angghuy majunèl rèd-morèd aguna’aghi Bhâsa Madhurâ, èngghi
ka’ḍinto ngalampa’aghi pemebelajaran pembiasaan neng sakola’an. Pembelajaran
pembiasaan ḍâlem Bhâsa Madhurâ èngghi ka’ḍinto mabiyâsa na’-kana’
aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ ḍâlem aḍhâ-kanḍhâ sareng pasèra’a bisaos kantos
kabiyâsa’an kasebbhut kaopèn eddhet patèn neng è bhâtèn, manabi ngalakonè ta’
kodhu èpakon polè. Amarghâ na’-kana’ akaton kakka’ karèkka’ aghuna’aghi Bhâsa
Madhurâ sabâb abâ’na ta’ biyâsa.
Ḍâlem ngalampa’aghi pembelajaran pembiasaan tanto kodhu
èkabidhi ḍâri ghuruwèpon. Ghuru kodhu bisa dhâddhi kaca kebbhâng mongghu
sadhâjâ morèttèpon. Amarghâ rèd-morèd cè’ bhutona ghuru sè bisa dhâddhi kaca
kebbhâng ḍâlem aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ sè lerres tor saè. Ḍâlem aḍhâbu ḍâ’
morèttèpon bilâ’â bisaos tor è ka’ḍimma bisaos, saè è ḍâlem kellas nalèka
pangajhârân otabâ è lowar kellas kodhu aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ sè sokla ta’
èpor-campor. langkong saè aghuna’aghi onḍhâk
tèngghi/ bhâsa èngghi bhunten. Manabi ta’ bisa,
sabâkto-bâkto bisaos ghuru kodhuna aghuna’aghi onḍhâk tèngghi ḍâ’
morèttèpon, sè tojjhuwânnèpon ka’angghuy abulâng morèttèpon aghuna’aghi Bhâsa
Madhurâ sè lerres tor saè.
Sa’amponna ghuru bisa dhâddhi kaca kebbhâng mongghu morèttèpon,
saterrossèpon ngalampa’aghi pembelajaran pembiasaan aghuna’aghi Bhâsa
Madhurâ neng sakola’an. awâjibbhâghi ḍâ’ sadhâjâ morèd aghuna’aghi Bhâsa
Madhurâ ḍâlem ngèrèng pangajhârân Bhâsa Madhurâ neng ḍâlem kellas, ta’ kèngèng
aghuna’aghi bhâsa sè laèn. Saè morèd sè pajhât bâḍâ neng kellas kasebbhut otabâèpon
ḍâri kellas laèn sè ghâḍhuwân kaparlowan ḍâ’ kellas kasebbhut. Neng lowar
kellas awâjibbhâghi aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ manabi tor-mator ḍâ’ ghuru Bhâsa
Madhurâna, langkong saè manabi ḍâ’ sadhâjâ ghuru. Manabi bâng-ngobângè neng
sakobhengnga sakola’an kodhu aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ ḍâlem tor-mator. Ḍâlem
pangajhârân jhughân bisa mabânnya’ diskusi kalabân aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ onḍhâk
tèngghi sanaos sakanca’an è ḍâlem kellas. Bisa jhughân sanèyap lastarè
paraiyân/ liburan, makon rèd-morèd adhungngèng aghuna’aghi onḍhâk
tèngghi ngèngèngè pangalammanèpon nalèka paraiyân otabâ bisa jhughân
adhungngèng sè laèn akadhi adhungngèng asal mowasal dhisana dhibi’,
ngennallaghi kabuḍâjân sareng samcemmèpon.
Neng ḍâlem kellas nalèka pangajhârân Bhâsa Madhurâ èkabidhi maos
dhuwâ otabâ du’a, kodhu aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ tor sabbhân mènggu èlampa’aghi
kalabân lir-ghumèlir nyopprè sadhâjâ morèd samè onèng. Ompamaèpon bisa kalabân
okra kadhi ka’ḍinto; Samakta è kalongghuwân. Sabellunnèpon pangajhârân Bhâsa
Madhurâ èkabidhi, ngèrèng ca-kanca, areng-sareng maos du’a. Maos du’a
èyatorè! (pamaosan du’a) Pamaosan
du’a ampon lastarè. Manabi palèmanna bisa aghuna’aghi okara kadhi ka’ḍinto;
Samakta è kalongghuwân. Sabellunnèpon bhubhâr ḍâ’ dhâlemmèpon bâng-sèbâng,
ngèrèng ca-kanca areng-sareng maos du’a. Maos du’a èyatorè! (pamaosan du’a) Pamaosan du’a ampon lastarè. Morèd bâḍâ
kaparlowan ḍâ’ lowar kellas kodhu nyo’on èdhi ngaghem Bhâsa Madhurâ, ompama; Pa’,
kaulâ nyo’ona èdhi èntara ḍâ’ bingkèng abhânyowa. Pa’, kaulâ nyo’ona èdhi
èntara ḍâ’ kopsis ngobângana buku. Pa’, kaula nyo’ona èdhi èdhikanè Bu Mariyâm,
èpakon ḍâ’ ruang guru, sareng salaènnèpon.
Saka’ḍinto jhughân neng ḍâlem kellas manabi sè tor-matora ḍâ’ ghuru
otabâ ḍâ’ kancana sè bâḍâ neng ḍâlem kellas kasebbhut kodhu aghuna’aghi Bhâsa
Madhurâ. ompama, mator pètanya, Pa’. Nalèka èyabsèn sareng ghuru nyambhit
otabâ mator kalabân Bhâsa Madhurâ, ompama; Ka’ḍinto, abdhina. Nalèka
sè èyabsèn kancana ta’ maso’ amarghâ sakè’, mator ḍâ’ ghuru kalabân oca’ anglo
Pa’. Sabellunnèpon maso’ ḍâ’ kellas
biyâsa ngolok salam. Sa’amponna ka’ḍinto èterrossaghi kalabân okara,
ompamaèpon; Nyo’on sapora agânggu, Bu. Abdhina nyo’ona èdhi bâḍâ kaparlowân ḍâ’
kanca sè nyamana Mahmud. Sa’amponna èdhi’i tor lastarè kaparlowannèpon,
mored mator polè ḍâ’ ghuru, mator sakalangkong, Bu. Saterrossèpon ngolok
salam. Ompamaèpon kaparlowan sè laèn akadhi nyo’on sombhângan nalèka bâḍâ sala
sèttong rèng seppona morèd sè sèdhâ, salastarèna nyo’on èdhi ḍâ’ ghuru, bisa
kalabân okara; Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh, Innalillahi
wâinna ilaihi roji’on, ampon sèdhâ rèng seppo ḍâri kanca bhâdhân kaulâ sareng
panjhennengngan, èngghi ka’ḍinto ramaèpon Nurul Aisyah Kellas X IPS 5. Pramèla ḍâri
ka’ḍinto, bhâdhân kaulâ ḍâri ca-kanca OSIS nyo’ona sombhângan saèhlassa
ka’angghuy èyatorraghi ḍâ’ kalowargâèpon. Sa’amponna lastarè, ètotop
kalabân okara; Mator sakalangkong, malar moghâ amallèpon panjhennengngan
kaponḍhiyâ mongghu Allah tor kèngèng bâbâles sè langkong rajâ. Aamiin... !
Wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Manabi pembelajaran pembiasaan ampon
kalampan neng sakola’an, insya Allah bisa abhânto rèd-morèd nyopprè langkong
pènter, pèlak tor junèl aghuna’aghi Bhâsa Madhurâ. Amarghâ pa-ponapa sè serrèng
èlakonè sareng sèttong orèng, bisa dhâddhi kabiyâsa’an tor bhâkal kaopèn eddhet
patèn neng bhâtèn. Manabi saka’ḍinto tanto pangajhârân Bhâsa Madhurâ neng
sakola’an ènèlay aghuna sareng maghârsarè. Sè langkong parlo bânnè namong
pojhiyân ḍâri maghârsarè, nangèng Bhâsa Madhurâ bisa tettep nyelbhi’ nyolbhu’
tombu jhenno jhâjâ rajjhâ.
Ka Soddhârâ ma’ ka
Bârâghung
Arè Salasa ḍu èntar polè
Dhâddhi ghuru Bhâsa Madhurâ jhâ’ ghung-nangghung
San-mèsan bâcca manḍi sakalè
Mellè corèt ka Bândâbâsa
Orèng ghilâ ma’ ca’-lonca’an
Lamon terro morèd pènter abhâsa
Ngèrèng lampa’aghi pembelajaran
pembiasaan
Saè pa'
BalasHapus